Het schip

SLOW is een Drascombe Coaster, gebouwd in 2004. Bent u niet bekend met een Drascombe, neem dan een paar dagen vrij een klik op www.nkde.nl. Klik ook door naar de oude site van de NKDE en geniet van alle verhalen en technische tips. OK, u kent dus het bootje en u snapt nu ook dat de meeste Coasters niet veel verschillen. Hieronder beschrijven we nog wat eigenaardigheden van SLOW die wellicht niet op elke Coaster te vinden zijn, en zéker niet op de standaard Engelse versie!

Onze riemen zijn 3,10 lang en liggen daardoor mooi klem in het gangboord. Je kan er redelijk mee roeien, hoewel je je daar toch niet teveel bij moet voorstellen, het moet niet hard waaien. De lange riem is onmisbaar bij het sturen over de platen als het roer eruit moet. In het blad van één van de riemen zit een inkeping van 4 cm waarmee je voor de wind zeilend de schoothoek van het grootzeil mooi kunt uitbomen (afgekeken van Coaster Gulliver).

We hebben twee telescopische pikhaken – 1,20 tot 2,00m – waar we veel plezier van hebben. De pikhaak is aan boord een van de meest onderschatte instrumenten bij het aanleggen. Hoe vaak komt het niet voor dat de bemanning net die lijn langs de sluismuur niet kan pakken? Zou het kunnen dat we het gebruik van de pikhaak als een soort bewijs van falen beschouwen? Zorg dat je hem klaar hebt liggen en gebruik waar nodig, je zal er veel plezier en vooral rust aan beleven! Een veel geaccepteerder aspect van de pikhaak zit hem natuurlijk in het kunnen uitbomen van de zeilen: wij gebruiken ze voor fok en druil!

Een stoer en zeer betrouwbaar Bruce anker siert de boeg van SLOW. Door de uitgedachte constructie met het mooie kettingbakje ligt het anker altijd paraat om direct gepresenteerd te worden. Met 10 m ketting en 20 m lijn kunnen we heel wat aan. Ooit twijfelden we over het nut van een tweede anker. Na de Smiscruise 2012 waarbij een deel van de vloot het strand opgeschoven was en door branding werd overvallen hebben we besloten een extra Bruce met 30 m loodlijn in de bakskisten te stouwen. Ons tweede anker is gelijk aan het eerste anker. Dat is logisch want een anker verspeel je altijd in moeilijke omstandigheden en daarin heb je niets aan een ‘handig reserve-ankertje dat leuk op te bergen is’.

De tuigage is standaard met een paar kleine verbeteringen. Ten eerste heeft het grootzeil een tweede rif, absoluut noodzakelijk voor een veilige vaart. Daarnaast hebben we de papegaaistok zodanig uitgevoerd dat hij naar binnen getrokken kan worden. Ook dat is weer een puntje veiligheid: bij de standaardversie moet je in een vrij labiele positie over het hek reiken om hem er achterwaarts uit te trekken. Het want is geheel vernieuwd. De mast is d.m.v. een talie in de voorstag strijkbaar: lekker makkelijk én je kan daardoor het staand want beter onder spanning  brengen waardoor het zaakje lekker stevig staat. En eindelijk hebben we de grootschoot lekker lopen: voorheen draaide hij in elkaar en viel bij een inkomende vlaag niet te vieren. Dit is opgelost door het standaard wartelende blok op de overloop te vervangen door een blok van Lewmar dat dat je via een palletje op ‘nietwartelen’ kan zetten.

De motor is een nieuwe Yamaha 6 pk viertakt en loopt als een zonnetje. Vanwege de veiligheid hebben we de externe tank achterwege gelaten. Dat betekent wel dat je actieradius beperkt is. Op een volle tank (1,1 liter Euro loodvrij) kan je een klein uur varen. Onze ervaring is dat de benzine juist op de kritieke momenten (naderen van een sluis voor de wind) op is als je het bijvullen niet strak geregeld hebt. Wij vullen nu standaard bij als we vertrekken, niet alleen vanuit een haven, maar ook bij het ankerop gaan, na het boodschappen doen, et cetera. Dus voor het afvaren altijd bijvullen.

Wij koken op een Origo 1500. Dat is een zeer veilig spirituskooktoestel die voldoende warmte afgeeft voor het bereiden van een uitstekende maaltijd. Toen wij ons vorige schip (met gasbrandertje) wilden verzekeren kwam er een expert die de ‘gasinstallatie’ afkeurde en ons adviseerde een tankje in de bakskist te plaatsen en vakkundig leidingwerk te laten aanleggen of een spirituskooktoestel aan te schaffen. Wij begrepen dat verzekeraars en gas niet goed samengaan, hetgeen nog eens werd bevestigd toen wij in onze tweede Coaster al voor het contact met de verzekeraar een Origo 1500 monteerden: er hoefde geen expert aan te pas te komen! Overigens willen we verzekeraars ook weer niet teveel afvallen, regelmatig vernemen we van vreselijke explosies met gasinstallaties aan boord.

De volgende zaken dragen bij aan de veiligheid van schip en bemanning: Een dubbele radarreflector in de mast. Twee ogen in de kuip voor bevestiging van een lifeline. Een Bruce anker met 10 m ketting en 20m lijn. Een GPS en een dieptemeter/fishfinder. Geheel vernieuwd staand want in 2011. Een rolreefinstallatie voor de fok, een dubbel rif in het grootzeil en natuurlijk de mogelijkheid om de druil op zijn eigen wijze te reven of weg te nemen. Drie wijzen van voortstuwing: zeil, motor en riem(en). Wij hebben allemaal een zwemvest aan als het harder dan 3 Bft waait, als het koud is, als we het zeilpak aan hebben, als de schipper het wil, en/of als het donker is. Er is een oplaadbare handmarifoon aan boord met een flinke accu daarin. We hebben ook nog een mobieltje bij ons waarin het nummer van de kustwacht opgeslagen is alsmede lokale zinvolle nummers zoals Brandaris en de toren van Schiermonnikoog. En tot slot hebben we nog twee nieuwe vuurpijlen voor als dat andere allemaal niet toereikend is.

Ten aanzien van comfort (understatement op een Drascombe) noemen we als eerste ons onvolprezen stuurautomaatje, aangeschaft in 2016.  De Raymarine ST1000+ levert een enorme verhoging van het vaargenot. Uiteraard zorgen we dat de boot eerst in balans is en zelfsturend, en dat werkt als je daarna niet gaat verzitten want het schip is zeer gevoelig voor gewichtstrim. Daarna de stuurautomaat erop en je kan je vrij bewegen terwijl het automaatje weinig stroom nodig heeft.
Ten tweede noemen we de zonnecellen die ervoor zorgen dat de accu na een week afwezigheid weer helemaal vol is. Wat een luxe om meteen te kunnen afvaren in plaats van eerst de accu te moeten laden.
Ten derde het GEBO luikje voorin die altijd zorgt voor een frisse atmosfeer en verder hartstikke waterdicht is. We laten het luikje altijd op de ventilatiestand staan en nog nooit is er een druppeltje naar binnen gespat.
Ten vierde de ultrastrakke kuiptent levert veel leefruimte en privacy op. Buiskap en kuiptent zijn geleverd in 2016 door Drascome Nederland / Aerosails Huizen.
Last but not least: voor wat betreft het comfort op de weg hebben we een PEGA Exclusive 1150/520 trailer. Heerlijk om er zeker van te zijn dat ons kostbare schip op de Volvo onder de trailers ligt.

Projecten

Een schip is nooit af en altijd zal je wensen houden, maar het worden er hoe langer hoe minder. Na lang wikken en wegen kiezen we voor nieuwe antifouling in de winter 2017-2018.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *